Okt 282012
 

Att jobba för en presidentvalskampanj i USA och en rödgrön valrörelse i Sverige är som natt och dag. Skillnaderna är uppenbara, men trots det finns det även sådant som de två valrörelserna har gemensamt. Det är i varje fall min egen erfarenhet.

AV Elizabeth Walentin

Nu i slutspurten är det dags att göra en ordentlig insats i kampanjen! Jag gick den branta backen ner från Noe Valley till Castro, in till Obamakampanjens huvudkontor för volontärer i San Francisco. Jag hade bebisen med mig, som vaknade upp lagom till  jag kommit igång med jobbet. Men hon lyckades charmera alla runt omkring (en blandning av pensionärer och studenter, det var relativt lugnt mitt på dagen på det vanligtvis smockfulla stora kampanjkontoret.)  Medan jag ringde upp och pratade med osäkra väljare i Nevada, kröp hon runt och lekte med sladdarna på golvet.

Som många av er kommer ihåg har jag varit med förut.  Bland annat på Obamas kampanj 2008 i Virginia, där jag också hade storebror med när han var i exakt samma åldrar som bebisen nu. Det var Obamas gräsrotskampanj 2008 som blev modell när jag var med och hjälpte till att öppna upp det rödgröna valcentret på Sveavägen under svenska riksdagsvalet 2010.

Om man jämför hur det är att jobba som volontär på ett Obamakontor med en rödgrön variant, har de följande saker gemensamt:

1. En välkomnande miljö: Stora glasfönster och en dörr på glänt.  Gratis kaffe och hemsnickrade affischer på väggarna. Det finns någon med ett varmt leende där för att möta dig och föreslå hur du kan hjälpa till.

2. En chans att göra olika projekt, från att ringa telefonsamtal till att knacka på dörr, oavsett tidigare erfarenhet.

Men på två viktigt punkter skilde sig Obamas kontor från vad vi försökte att bygga upp i Sverige:

1. På Obamakontoret kan man köpa Obama-affischer, knappar, klistermärken, tröjor, osv till ett rimlig pris. Frågan om man vill köpa Obama-prylar var det första man fick höra när man vågade komma in i till kontoret, för många kan det vara en lagom första insats.

Som kontrast hade vi flera som kom in till det rödgröna valcentret som gärna ville köpa t-tröjor. Men av flera anledningar var det väldigt ont om tröjor och det var en eftertraktad grej. Bland annat blev det begränsat på grund av ett krav att bara dyra rättvise-märkta tröjor köpts in. Synd att det var så många som gärna ville bära kampanjreklam, och att vi hade ingenting att ge.

2. Obamakontoret är ännu mer välorganiserat än vår svenska variant var. Det gäller allt från hur man får ett uppdrag till datorsystem när man kan ringa osäkra väljare till det tackmejl man får efteråt.

Det blir flera besök till Obamakontoret nästa vecka innan jag åker till Washington nästa helg för att bevaka valet för SVT och SRs räkning. Jag kommer att leta efter mer inspiration om hur man kan bygga ett bra kampanjkontor—att ta med mig inför valet 2014!