Jan 302014
 
Sam Sundberg skriver i SvD om twitterupproret #björklundsskola, se citatet nedan. Sundberg inleder med ordet ‘fascinerande’ och det är just vad det är – det är fascinerande med denna inbillning att det finns en motsättning mellan en icke-hirarisk, icke-auktoritär skola och kunskap. På 70-talet var skolan uttalat icke-hirarisk och icke-auktoritär och fick därmed stämpeln flummig. Men faktum är att vi både lärde oss att räkna och skriva. Det var helt enkelt ett intellektuellt och kreativt kunskapshus, sen spårade det ur med mängder av flummiga och kunskapsfientliga så kallade valfrihetsreformer – som endast ökat segregationen och betygsinflationen – inte bildningsnivån! /PN

skolpeng2

Det är alltid fascinerande när en liten hashtag-märkning på Twitter blir en stor rörelse. Under samlingsetiketten #björklundsskola har Olivia Onwuta och tusentals andra elever i svenska skolor skakat liv i skoldebatten som, när vuxna för den, mest handlar om Pisaresultat och vinstutdelning.

Skolfrågan är en av de hetaste under valåret om väljarna får avgöra. Alla är ju överens om att skolan på något sätt förfaller. Det är Björklunds och riskkapitalisternas fel, eller så är det socialdemokraternas och flumskolans fel. Det behövs hur som helst mer bildning och hyfs, eller möjligen mindre vinstintressen.

/…/

Jante-Sverige har ju trots allt en stolt tradition av innovation och entreprenörskap, och det senaste decenniet har våra digitala entreprenörer erövrat världen med varumärken som Skype, Spotify, Minecraft och Candy Crush Saga. Stina Ehrensvärd, som driver it-säkerhetsföretaget Yubico i Silicon Valley, har en egen förklaring till framgångarna. Det är inte mer duktighet vi behöver, menar hon, utan ett samhälle som tillåter barn att vara olydiga, att ifrågasätta föräldrar och lärare, och att tänka fritt.

Om barn istället belönas för att vara duktiga och bestraffas för att ifrågasätta auktoriteter fostrar vi möjligen människor som presterar bättre på de nationella proven. Frågan är bara vad vi ska med en massa väluppfostrade, men kreativt impotenta medborgare till. Medborgare har man ju trots allt till så mycket annat än att stila med i Pisaundersökningar.

Därmed inte sagt att det är oviktigt att folk lär sig något i skolan. Spotifys grundare, Daniel Ek, hoppade själv av från KTH, men betonar ändå vikten av högutbildade dataingenjörer för utvecklingen. Än noggrannare understryker han emellertid vikten av platta, ickehierarkiska strukturer, som håller innovationskraften levande i hela organisationen.

/…/

Twitterupproret #björklundsskola är med andra ord sprunget ur en tradition vi har anledning att värna. Det är en politisk innovation i det lilla och den visar på något både viktigt och hoppingivande: att trots skolministerns kamp för ordning, duktighet, höjda krav och minskat elevinflytande finns det fortfarande olydiga barn i våra skolor” skriver  alltså Sam Sundberg i SvD.